Opplegget med å organiserer webinaret har vært en prosess hvor vi har måttet teste ut kommunikasjonsverktøyet, vi skal bruke adobe connect, og planlegge hvordan vi vil legge opp det hele.
Målet med webinaret – hva kan vi oppnå
Målet er å arrangere et webinar om god bruk av sosiale medier. Vi startet prosessen med en idémyldring hvor hele klassen deltok. Det vi kom fram til var at vi må ha klart hvilke foredragsholdere som skal benyttes på forhånd. Vi må altså ta kontakt og avtale med enkeltpersoner. Foredragsholderne må også få informasjon om hvordan adobe connect fungerer, samt hvilke mulighet som finnes, slik at de kan komme med innvendinger underveis. Det bør også utarbeides retningslinjer for oppførsel i adobe connect, og gis informasjon om dette. Det er vil være viktig å foreta en lydtest og sjekke lyd-/mikrofoninnstillingene på forhånd. Informasjonen må om dette må ut til folket og da er det viktig med et presist møtetidspunkt.
Hvorfor skal vi gjennomføre dette webinaret? Ved å invitere eksterne “eksperter” vil det skape en variasjon i undervisningen som kan motivere, samt bidra til læring gjennom erfaringer de har opparbeidet seg. Det er gøy å gjøre noe annerledes, og det blir en annen type undervisning da vi kan sitte akkurat der det passer oss best. Av den grunn vil det bli lettere å involvere eksterne siden de slipper å reise langt for å fortelle oss om sine erfaringer. I tillegg vil vi få testet ut hvordan samarbeidsteknologien vi lærer om fungerer i praksis.
Vi håper også at dette webinaret vil være med på å skape en direkte blest om oss studenter, og studieretningen vår. Utenforstående vil forhåpentligvis bli bedre kjent med studiet ved AITeL, og hvordan vi arbeider.
For at dette skal bli en suksess må vi først vite noe om hva vi ønsker å lære, og informere foreleserne om dette. Det mest interessante for oss er å høre noe om hva som skal til for å lykkes med sosiale media, og hvilke fallgruver som finnes.
Strategi for å lykkes med å skaffe foredragsholdere
Det viktigste med å skaffe foredragsholdere er å gjøre webinaret kjent og opplyse de av interesse om at vi trenger dem. Til nå har vi spurt en student i trinnet over oss, og en slektning av en medstudent. I tillegg kom vi fram til andre aktuelle bloggere og bedrifter som kunne være artig å ha med.
Det finnes sikkert mange andre aktuelle foredragsholdere og disse håper vi på å finne gjennom Twitter. Vi markedsfører dette ved å annonsere via Twitter, Facebook og Blogger. Det vi gjør er å skrive hva webinaret går ut på, hva innholdet skal være, tidspunkt og hvem det skal holdes for. På Twitter bruker vi #sm_webinar taggen for å treffe aktuelle foredragsholdere.
Det har blitt lagt ut et blogginnlegg på http://blogg.itfag.hist.no som forklarer opplegget rundt webinaret. Der står det litt om bakgrunnen for hvorfor vi lager et webinar. Det står om utfordringer samt hva nytteverdien er for de som blir invitert.
Mulige foredragsholdere vi har vurdert er NetCom, gamer.no, Henriette Hedløv - Digital merkevarebygging og kommunikasjon i sosiale medier. Holder kurs og foredrag om temaet. Ida Aalen - fikk høre fra en medstudent at hun kunne være kjekk å ha med, ser ut som en flittig bruker av twitter og blogg.
Det har blitt lagt ut et blogginnlegg på http://blogg.itfag.hist.no som forklarer opplegget rundt webinaret. Der står det litt om bakgrunnen for hvorfor vi lager et webinar. Det står om utfordringer samt hva nytteverdien er for de som blir invitert.
Mulige foredragsholdere vi har vurdert er NetCom, gamer.no, Henriette Hedløv - Digital merkevarebygging og kommunikasjon i sosiale medier. Holder kurs og foredrag om temaet. Ida Aalen - fikk høre fra en medstudent at hun kunne være kjekk å ha med, ser ut som en flittig bruker av twitter og blogg.
Tekniske aspekter og lignende
Seminaret er som nevnt nettbasert og Adobe Connect skal brukes som kommunikasjonsverktøy. Dette forutsetter at alle deltakerne har en PC/MAC, samt ha installert en spesiell Adobe-plugin til nettleseren. Når det er i orden er det bare å klikke seg inn på lenken må får utdelt og webinaret er i gang.
Foredragsholderne tildeles en status som “presenters” i Adobe Connect, og får da tilgang til å sende ut webkamera og lyd. I tillegg får de mulighet til å dele sin egen skjerm til demonstrasjon og visning av for eksempel en power point presentasjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar