For litt over en uke side gjennomførte vi et webinar som fokuserte på sosiale medier. Her fikk vi eksterne bidragsytere til å dele sine erfaringer med sosiale medier, mens vi studenter fikk høre på og stille relevante spørsmål. Ved gjennomføringen av dette webinaret var målet å lære om: Sosiale medier - hvordan bedrifter bruker det i dag, hva som skal til for å lykkes, samt det tekniske ved gjennomføringen av et webinar.
I dette innlegget skal vi bare ta for oss gjennomføringen, det tekniske aspektet og utfordringene ved webinaret. Da webinaret var i gang, hadde alle som hørte på tilgang til å skrive på chatten og komme med uttrykk som klapp, rekke opp hånden osv. Foreleseren vår var host, og i tillegg hadde vi en teknisk medhjelper som kunne hjelpe til om noe av det tekniske skulle svikte underveis. Alle de inviterte foredragholderne fikk tilgang til alt som hadde med foredragsholderrollen å gjøre, etter hvert som det var deres tur til å holde foredrag. Webinaret ble utført via adobe connect, og for å få tilgang til webinaret måtte vi få en link fra hosten, som var vår foreleser.
Selve gjennomføringen av webinaret gikk veldig greit, og det var ingen problemer med å få tilgang. Alle studentene deltok i forarbeidet ved å påta seg konkrete oppgaver, og markedsføre via Twitter og andre kanaler. Det var mange deltakere, men så lenge det bare var én host ble det ingen forstyrrelser underveis. Det eneste som kunne blitt et problem var useriøse kommentarer i chatten. Heldigvis gikk dette knirkefritt, og chatten ble kun brukt til å stille spørsmål og gi bekreftelse på at alt fungerte bra.
Adobe Connect er et godt samarbeidsverktøy, og vi opplevde få tekniske problemer underveis. Den eneste utfordringen var at enkelte av foredragsholderne hadde problemer med lyd og bilde. Dette løst seg ganske enkelt med litt teknisk hjelp, og omrokering i programmet. Siden problemet ble fikset ganske raskt, opplevde ikke vi som deltakere dette som et stort problem. Under webinaret opprettet vi et Etherpad-dokument innad i gruppen slik at vi kunne ta notater underveis. Dette gjorde læringen mer effektiv ved at vi kunne skrive et referat, samtidig som vi fulgte med.
Foredragsholderne fortalte om sine erfaringer og opplevelser i sosiale medier. Siden alle kom fra forskjellige bedrifter, fikk vi en vid forståelse av sosiale medier i flere forskjellige sammenhenger. Det var en bedrift som brukte Facebook som en kanal for sine kunder, der kundene kunne komme med tilbakemeldinger om bedriften, servicen og produktene. En annen bedrift kombinerte Twitter, Facebook og egen blogg for å nå til sine lesere, men bloggen ble mer brukt som en kanal for refleksjoner. En av foredragsholderne som hadde egen bedrift brukte for det meste Facebook og Twitter, mens blogg ikke ble brukt i det hele tatt fordi det var for tidkrevende.
Innholdet i webinaret var veldig relevant for faget Samarbeidsteknologi. Vi fikk høre om hvordan forskjellige bedrifter bruker sosiale medier på forskjellige måter, og ut i fra det forstår vi at bruken av sosiale medier må tilpasses hver enkelt bedrift. Alle bedrifter har forskjellig behov, samt forskjellig måte å tilfredsstille disse behovene. Det var interessant å se hvordan sosiale medier blir brukt i bedriftssammenheng, og ikke bare privat slik vi er vant til. Vi ble gjort oppmerksom på at bedrifter må oppføre seg annerledes i en slik situasjon, enn enkeltindivider. Det er viktig å opptre profesjonelt og seriøst, og kunne stå for de valgene man tar. Vi følte foredragsholderne var veldig profesjonelle og de kunne begrunne hvorfor akkurat deres virksomhet benyttet sin strategi.
Ved å se hvordan foredragsholderne brukte sosiale medier på ulike måter, fikk vi et bedre innblikk i hvordan de kan utnyttes best mulig, og hvordan vi kan nå ut til ulike målgrupper på en god og fornuftig måte.
I dette innlegget skal vi bare ta for oss gjennomføringen, det tekniske aspektet og utfordringene ved webinaret. Da webinaret var i gang, hadde alle som hørte på tilgang til å skrive på chatten og komme med uttrykk som klapp, rekke opp hånden osv. Foreleseren vår var host, og i tillegg hadde vi en teknisk medhjelper som kunne hjelpe til om noe av det tekniske skulle svikte underveis. Alle de inviterte foredragholderne fikk tilgang til alt som hadde med foredragsholderrollen å gjøre, etter hvert som det var deres tur til å holde foredrag. Webinaret ble utført via adobe connect, og for å få tilgang til webinaret måtte vi få en link fra hosten, som var vår foreleser.
Selve gjennomføringen av webinaret gikk veldig greit, og det var ingen problemer med å få tilgang. Alle studentene deltok i forarbeidet ved å påta seg konkrete oppgaver, og markedsføre via Twitter og andre kanaler. Det var mange deltakere, men så lenge det bare var én host ble det ingen forstyrrelser underveis. Det eneste som kunne blitt et problem var useriøse kommentarer i chatten. Heldigvis gikk dette knirkefritt, og chatten ble kun brukt til å stille spørsmål og gi bekreftelse på at alt fungerte bra.
Adobe Connect er et godt samarbeidsverktøy, og vi opplevde få tekniske problemer underveis. Den eneste utfordringen var at enkelte av foredragsholderne hadde problemer med lyd og bilde. Dette løst seg ganske enkelt med litt teknisk hjelp, og omrokering i programmet. Siden problemet ble fikset ganske raskt, opplevde ikke vi som deltakere dette som et stort problem. Under webinaret opprettet vi et Etherpad-dokument innad i gruppen slik at vi kunne ta notater underveis. Dette gjorde læringen mer effektiv ved at vi kunne skrive et referat, samtidig som vi fulgte med.
Foredragsholderne fortalte om sine erfaringer og opplevelser i sosiale medier. Siden alle kom fra forskjellige bedrifter, fikk vi en vid forståelse av sosiale medier i flere forskjellige sammenhenger. Det var en bedrift som brukte Facebook som en kanal for sine kunder, der kundene kunne komme med tilbakemeldinger om bedriften, servicen og produktene. En annen bedrift kombinerte Twitter, Facebook og egen blogg for å nå til sine lesere, men bloggen ble mer brukt som en kanal for refleksjoner. En av foredragsholderne som hadde egen bedrift brukte for det meste Facebook og Twitter, mens blogg ikke ble brukt i det hele tatt fordi det var for tidkrevende.
Innholdet i webinaret var veldig relevant for faget Samarbeidsteknologi. Vi fikk høre om hvordan forskjellige bedrifter bruker sosiale medier på forskjellige måter, og ut i fra det forstår vi at bruken av sosiale medier må tilpasses hver enkelt bedrift. Alle bedrifter har forskjellig behov, samt forskjellig måte å tilfredsstille disse behovene. Det var interessant å se hvordan sosiale medier blir brukt i bedriftssammenheng, og ikke bare privat slik vi er vant til. Vi ble gjort oppmerksom på at bedrifter må oppføre seg annerledes i en slik situasjon, enn enkeltindivider. Det er viktig å opptre profesjonelt og seriøst, og kunne stå for de valgene man tar. Vi følte foredragsholderne var veldig profesjonelle og de kunne begrunne hvorfor akkurat deres virksomhet benyttet sin strategi.
Ved å se hvordan foredragsholderne brukte sosiale medier på ulike måter, fikk vi et bedre innblikk i hvordan de kan utnyttes best mulig, og hvordan vi kan nå ut til ulike målgrupper på en god og fornuftig måte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar